6 Tips för att klara omställningen med sommartid

Från och med idag, den 28 mars är det sommartid. Detta innebär att vi under natten ställer fram klockan en timme. Sommartiden har visat sig föra med sig många nackdelar och för att du ska må så bra som möjligt under denna tid, så har jag tagit fram 6  tips för hur du klarar omställningen under sommartid.

 

 

1.Ta sovmorgon när du kan

Den nya omställningen för med sig en sömnbrist, detta då det blir en timme i förhållande till gryningen. Sömnbrist är inte hälsosamt under en längre period och kan leda till en del sjukdomar.

 

2. Känsliga individer bör flytta fram klockan med en kvart per dag i fyra dagar.

För att orka med omställningen under de första dagarna så skulle jag rekommendera alla att göra detta. Det kommer göra att övergången känns mindre jobbig.

 

3. Öka försiktigheten i trafiken den första veckan efter omställningen

Att köra extra försiktigt i trafiken i början skulle jag säga är vettigt. Du kanske inte alltid inser hur trött du är vilket kan vara farligt.

 

4. Planera längre tid för läggningen av barn

Se till så att dina barn kommer i säng lite tidigare än vanligt. Speciellt om ditt barn går i skola.

 

5. Utnyttja dagsljuset för utomhusmotion

Ta tillfället i akt och gå ut, du får i dig härlig D-vitamin i vårens vackra solljus!

 

6. Utsätt dig för naturligt dagsljus på morgonen för att kunna tidigarelägga dygnsrytmen

Att göra detta till en vana kommer göra att detta inte känns så jobbigt, speciellt under den första veckan.

Leave a Reply