Övningar för ont i ländryggen:

80% av oss drabbas av ryggont och det innebär tillfällig eller långvarig värk och smärta, men om man har tur går det oftast över av sig självt. Har du haft ont i ryggen i mer än 14 dagar rekommenderar vi att du undersöker vad det kan bero på.

Mest förekommande ryggbesväret uppstår i nedre delen av ryggen, även kallat ländryggen men kan även uppstå exempelvis högre upp i bröstryggen mellan skulderbladen. Smärtan kan komma från muskelspänningar, men även från skelettet.

Vilka är symptomen?

Symptomen är oftast att man känner en svag stegrande värk och trötthet i ryggen. Vid uppvaknande på morgonen och vid träning, exempelvis lyft kan stelhet och hastig smärta upplevas. Svårigheter att promenera och röra på sig är oftast ett symptom på diskbråck, som även kan visa sig genom att man får svårt att kontrollera rörelser i benen och dålig känsel i fötterna. Generellt symptom för ont i ryggen är värk, stelhet och smärta.

Vad är orsaken till ryggont?

För att hitta orsak och få rätt behandling bör man göra en grundlig undersökning då man träffar en naprapat eller kiropraktor som kan finna rätt diagnos. Orsaker till ryggont eller ryggvärk kan vara många, exempelvis:

Kramp i muskler
Muskelinflammation
Vävnadsförändringar
Diskförändringar
Felaktig träning
Tunga lyft
Stillasittande
Stress
Graviditet
Ålder
Depression och ångest
Tidigare ryggproblem

Hur förebygger man ont i ryggen?

Träning är alltid bra och med våra övningar kan man förebygga och minska risken för ryggont. Börja träna kroppens mittpunkt, den sk corekärnan. Enkla mag- och ryggövningar där du kan öka svårighetsgrad med tiden. Gör det enkelt, viktigast är att komma igång.

Hur behandlar man ont i ryggen?

Kontakta en kiropraktor som kan diagnoserna och hitta orsakerna till smärtan. När orsaken är besluten, får man hjälp med träningsprogram och att komma igång med träningen.

Bästa tipsen när du har ont i ryggen

Undvik lägen där du är framåtböjd.
Lyft med hjälp av benens kraft så nära kroppen som möjligt.
Undvik att lyfta tungt och att vrida dig vid lyft.
Byt ligg- och sittställning: Försök byta varje timme. Använd höj/sänkbara stolar och skrivbord.
Sluta röka: Blodet får sämre cirkulation och då får ryggen inte tillräckligt med näringsämnen.
Träna bort airbagen: Övervikt ökar risken och ryggen belastas i onödan.
Träna core: Rygg- och mage behöver stärkas och stabiliseras för att skapa en stabil överkropp.
Träna benen: Ryggen slits av felaktiga arbetsställningar och tunga lyft. Böj knäna istället för ryggen.
Cykla, promenera eller spring: Diskarna i ryggen blir flexiblare, masserade och smorda.

Försök leva ett så normalt liv som möjligt. Det är viktigt att inte bli alltför sängliggande, utan försöka röra på sig och leva som vanligt. Är det akut kan sängläge vara bästa lösningen, men bara som undantag. Kontakta din kiropraktor om du känner dig osäker kring dessa frågor.

Leave a Reply